Fons AMDB 3-637 - Antoni Saurí Sirés

Original Objecte digital not accessible

Codi de referència

ES MDB AMDB 3-637

Títol

Antoni Saurí Sirés

Data(es)

  • 1909 / 1940 (Creació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport

270 Dibuixos; 6 Etiquetes

Nom del productor

(1871-1942)

Història biogràfica

Antoni Saurí Sirés, fill de Bonaventura Saurí i Filomena Sirés, va néixer a Barcelona el 25 d’octubre de 1871.

La seva formació en dibuix i gravat litogràfic va començar a l’Escola Industrial de Barcelona. Després, va aprendre pintura al centre de formació artística Escola Llotja.

La seva vida professional va ser prolífica en totes les vessants. Com a dibuixant, va destacar pels dibuixos per a llibres, brodats, enquadernacions de llibres, diplomes, pergamins i ex-libris. Dels pergamins que va treballar, els més destacats són el que va signar el rei Alfons XIII l’any 1904 i els dos pergamins que el capítol de la Catedral de Barcelona va dedicar als germans Girona. Dels seus dibuixos, els de la col•lecció de trenta-un dibuixos que il•lustren l’obra de Francisco Darder i Llimona, titulada “El conejo, la liebre y el lepórido”, són els més representatius; també els dos dibuixos amb vistes de Toledo que va fer per al Cardenal Reig, amic seu, i que van ser exposats a la Exposición Regional de Bellas Artes de l’any 1928.

La quantitat de material gràfic que va produir va ser gran: etiquetes comercials, logotips i cartells, entre d'altres. Però Antoni Saurí és especialment conegut pels dissenys de rajoles i de paviments hidràulics; en va fer per a algunes de les empreses més prestigioses del panorama espanyol i català, com l’empresa de Cartagena Fábrica de Pavimentos Hidráulicos de José Boti i la casa Orsolà, Solà y Cia de Barcelona.

Va gaudir de gran prestigi com a tipògraf, impartint cursos i conferències. Les conferències més destacades són les d’epigrafia i letrística. Va col•laborar amb la revista “Las Artes del Libro” de Barcelona i amb la “Gaceta de Bellas Artes” de Madrid, i va treballar per a la “Fundición de José Iranzo” on va realitzar els tipus Cleopatra i Versales Saurí.

La seva activitat en associacions va ser molt intensa. Va ser membre de l’Institut Català de les Arts del Llibre, de la junta de Govern del Centre d’Arts Decoratives, que va ser precursora del Foment de les Arts Decoratives (FAD), entitat de la qual va ser membre. A més a més, va ser soci fundador del Saló de Barcelona i soci del Centre Excursionista de Catalunya. També va formar part de l’Ateneu Barcelonès i de la Unió d’Ex-libristes Ibèrics per a qui en va realitzar l’ex-libris de l’any 1922.

Antoni Saurí va participar en exposicions i congressos. El 1910 es va celebrar la Exposición Española de Artes e Industrias Decorativas i va formar part del comitè executiu d’aquesta exposició. L'any 1911 va ser membre del jurat del Primer Congreso Nacional de las Artes del Libro. Va morir el 13 de setembre 1942.

Institució arxivística

Origen de l'ingrés o de la transferència

El fons procedeix de la donació de Ma. José Filella Muset al Museu del Disseny de Barcelona l'any 2021.

Abast i contingut

El fons comprèn la documentació generada pel dibuixant i pintor Antoni Saurí Sirés. Està format principalment pels testimonis de la seva activitat com a dissenyador d'ornamentació per a paviment hidràulic. Conté els documents de procés d'aquesta activitat, principalment els dibuixos de motius i els patrons per als motlles de rajoles. A més, comprèn mostres de l'activitat de Saurí com a dibuixant d'etiquetes per a envasos de productes comercials. El volum més gran de documentació l’ocupen els dissenys i patrons per a motlles de paviment, dibuixats en tinta i guaix, amb un total de dos-cents setanta documents, mentre que d’etiquetes comercials en consten sis. L'abast cronològic del fons comprèn aproximadament el rang d'anys que va de 1909 a 1940.

Valoració, destrucció i programació

Tots els documents del fons són de conservació permanent.

Ingressos

Sistema d'organització

El fons s'ha ordenat segons el número de projecte. El quadre de classificació és el següent:

01 Activitat professional
01 Disseny de paviments hidràulics
02 Disseny gràfic

Condicions d'accés

Lliure accés, segons els termes establerts en la normativa d'accés del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb possibles excepcions derivades o relacionades amb l’estat de conservació, d’acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o de l’existència de dades protegides per la legislació vigent.

Condicions de reproducció

Qualsevol persona pot obtenir reproduccions dels documents que siguin de lliure accés sempre que aquest no estigui limitat per l’estat de conservació, per acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o per l’existència de dades protegides per la legislació vigent. La reproducció es farà d’acord a l’establert en la Llei de Propietat Intel·lectual en els documents en que aquesta sigui d’aplicació. Per a la reproducció de qualsevol tipus de document, tant per a ús privat com públic, es requereix la sol·licitud prèvia de l'interessat i l'autorització expressa i per escrit del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona.

Idioma del material

  • espanyol

Escriptura dels documents

  • llatí

Nota sobre les llengües i escriptures

Característiques físiques i requeriments tècnics

L'estat general de conservació del fons és bo.

Instruments de descripció

Existència i localització dels originals

Originals custodiats al Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona.

Existència i localització de reproduccions

Descripcions relacionades

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Punts d'accés de gènere

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

AMDB

Regles o convencions

Normes generals: Norma de descripció arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Subdirecció General d'Arxius, 2007.

Normes de l'Ajuntament de Barcelona: Manual d’indexació de descriptors onomàstics i geogràfics. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Arxiu Municipal, 2010; Manual del mètode de descripció del sistema AIDA. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Arxiu Municipal, 2003.

Per als elements "Llengua", "Llengua de la descripció" i "Cultura" s'ha utilitzat: ISO 639-1:2002. Codes for the representation of names of languages − Part 1: Alpha-2 code. Genève : ISO, 2002.

Per als elements "Escriptura" i "Escriptura de la descripció" s'ha utilitzat: Information and documentation : codes for the representation of names of scripts : ISO 15924 = Information et documentation. Codes pour la représentation des noms d'écritures. Genève : ISO, 2004.

Estat d'elaboració

Final

Nivell de detall

Complet

Dates de creació revisió eliminació

2021: Descripció a nivell d'unitat documental simple.

Idioma(es)

  • català

Escriptura(es)

  • llatí

Fonts

Benezit, Emmanuel. Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs de tous les temps et de tous les pays par un groupe d'écrivains spécialistes français et étrangers. Saint-Ouen: Lib. Grün, cop.1999. Vol. 12. p. 324. 

Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya. Suplement al nº 446. Juliol de 1932. p. 105 / 127-128.

Darder i Llimona, Francisco de. El conejo,la liebre y el lepórido.Barcelona: Libreria de Francisco Puig. 1931.

Hernández, Nadia. ”El àlbum de firmes de Alexandre de Riquer y Ynglada”. La Revista. Cículo Ecuestre. Barcelona: Invierno 16-17. p. 76.

Gonzàlez-Novelles Farrús, Natàlia. El mosaic hidràulic i la casa Orsola Solàs i Cia. Enginyería de l’edificació. Projecte final de Grau. Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona. Universitat Politècnica de Catalunya. Barcelona: Octubre 2010. Volum I pp.78-80, 83.

El Poble Català. Any XII, número 3657. Barcelona, diumenge, 28 de març de 1915. p. 1.

La renaixença. Barcelona: 17 de desembre de 1897. p. 2861.

Revista Montserratina. Núm. 103. Any IX. Juliol de 1915.p. 341.

Revista del Foment de les Arts Decoratives. Barcelona: 1919. p. 9.

Rodríguez Martín, José Antonio. “Las fábricas de mosaico hidráulico y piedra artificial de Cartagena”. I Congreso Internacional de
Patrimonio Industrial y de la Obra Pública Patrimonio Industrial: pasado, presente y futuro. Alcalá de Guadaíra: Ed. Junta de
Andalucía, Fundación Patrimonio Industrial de Andalucía. 2018 pp. 167-181. 

Cien años de pintura en España y Portugal : 1830-1930 / directores de la obra José Manuel Arnáiz, Javier López Jiménez, Manuel Merchán Diaz ... [et al.] Madrid: Antiquaria, DL 1988. Vol. X p. 129-130.

Ràfols. JF. Diccionario de artistas de Cataluña, Valencia y Baleares. Barcelona/Bilbao: Edicions catalanes SA, La Gran Enciclopedia
Vasca. 1980. Volum IV, pp.1152-1153.

2007-2011. El creixement de les col•leccions. Museu de les Arts Decoratives, Museu de la Ceràmica, Museu Tèxtil i d’Indumentària.
Gabinet de les Arts Gràfiques. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. 2011. p. 90.

La Veu de Catalunya. Edició matí. Barcelona: 28 de juny de 1915. p. 2.

La Veu de Catalunya. Edició matí. Barcelona: 22 de maig de 1917. p. 2.

La Vanguardia. Barcelona: 15 de setembre de 1942, p. 9.

Area de drets Objecte digital (Exemplar original)

Area de drets Objecte digital (Referència)

Area de drets Objecte digital (Thumbnail)

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats