Secció 01 - Fotografia costumista i retrats

Reproducció d'un retrat d'un home Estàtua d'una dona Venus Itàlica, obra d'Antonio Canova Tomba de Lorenzo de' Medici Reproducció d'una pintura de Pau Maria Bertran Reproducció d'un retrat d'un home Reproducció d'un dibuix que representa una dona amb el cap recolzat en un dels seus braços Reproducció d'un dibuix que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa una dona amb un nadó en braços Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Retrat d'un home Der Fischer. Reproducció d'una pintura de Wilhelm Kray Maniquí amb una armadura Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home muntat a cavall Reproducció d'una pintura obra de Francesc Miralles que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona que llegeix Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un grup d'homes Reproducció d'una pintura que representa una escena religiosa Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'un dibuix que representa un retrat d'un home Reproducció d'un dibuix que representa un retrat d'un home Reproducció de la pintura Retrat de Dolors Vidal, obra de Ramon Casas Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'una dona Reproducció d'una pintura que representa un retrat d'un home assegut Reproducció d'una pintura obra de Fèlix Mestres que representa quatre dones Costumes des Pays-Bas. La Zélande. Zierikzee La Frise. Leeuwarden. Coiffure avec le fer d'oreilles en or La Hollande du Nord. Krommenie Costumes des Pays-Bas. La Zélande. Zierikzee Costumes des Pays-Bas. La Frise. Hindeloopen Retrat d'una dona amb un nadó Retrat d'un grup d'homes Retrat d'una dona asseguda amb una nena a la falda Retrat de dues dones Retrat de dues dones Retrat de dues dones Retrat de dues dones i d'una nena Retrat de dues dones i d'una nena Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona envoltada per un grup de noies i de nois Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona asseguda amb un nadó a la falda Retrat d'una dona asseguda amb un nen a la falda Retrat de dues nenes vestides de comunió Retrat de dues dones llegint Retrat d'una dona i d'una nena Retrat d'una dona i d'una monja Retrat d'un grup d'homes asseguts al voltant d'una taula Retrat de José Terrés Haase i de Teresa Prat Torres vestits de casament Retrat d'una dona i d'un home Retrat de Josefa Pujol i de José Rodríguez amb la seva filla Pepita Retrat de dos homes i d'un nen Retrat de les nenes Catalina i Josefa Pince i Ros Retrat dels membres de l'Associació Musical de Barcelona Retrat de dues nenes Retrat de dos nens Retrat d'una dona i d'un infant Retrat d'una dona asseguda amb un nadó a la falda Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona Jura de la bandera verificada por los Alumnos de la Academia de Administracion Militar en Octubre... Retrat d'un home i d'una dona Retrat d'una dona i d'un home Retrat de dos homes Retrat de dos homes Retrat d'una família Retrat d'una dona i de dues nens assegudes Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona i d'un home Retrat de dues dones Retrat d'una dona i d'un home Retrat d'una dona amb un infant Retrat d'una dona amb un nen en braços Reproducció d'una fotografia que representa un retrat de tres homes Un grup d'homes en un pati Una filera d'automòbils aparcats davant la façana d'un edifici Fotos duplicadas o triplicadas Retrat d'un nen amb un cèrcol Retrat d'un nena asseguda amb una raqueta de tennis Retrat d'un infant Retrat d'un nen Retrat d'un nen Retrat d'una nena asseguda Retrat d'una nena asseguda Retrat d'una nena vestida de comunió Retrat d'una nena Retrat d'una nena
Results 1 to 100 of 603 Show all

Identity area

Reference code

ES ES MDB C-01-01

Title

Fotografia costumista i retrats

Date(s)

  • [Entre 1850 i 1981] (creation)

Level of description

Secció

Extent and medium

608 positius fotogràfics; 1 document textual

Context area

Name of creator

Archival history

Quan les fotografies van passar a ser custodiades pel Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona l’any 2010, es van substituir els seus contenidors d’origen per material de conservació. Es van respectar les agrupacions existents i es van transcriure les anotacions dels contenidors originals, les quals s’han traslladat al camp “Notes” de la descripció arxivística.

Per determinar l’origen de les fotografies de la col•lecció s’ha utilitzat el llibre de registre de les donacions rebudes pel Museu Tèxtil i d’Indumentària que abasta el període 1952-1981, on s’identifica cada donació amb un número correlatiu. Confrontant aquest identificador amb la informació trobada en els contenidors s’ha intentat atribuir el donant dels grups de fotografies. El resultat ha estat que només en un cas podem garantir que totes les fotografies d’una agrupació procedeixen d’una mateixa donació. Es tracta de la donant Montserrat Buyé, amb número 113 al registre de donatius i número d’ordre original 331 a 346, atès que en el revers de les fotografies està escrit el seu nom.

Hi han altres casos de grups de fotografies on es pot aventurar el nom del donant, però no es pot assegurar les peces exactes que en formaven part. S’han trobat indicis de que en algun moment es va trencar l’ordre original de procedència de la col•lecció i es va reordenar amb altres criteris. Per exemple, s’han trobat fotografies d’una mateixa sessió de retrat en agrupacions diferents. També s’han localitzat fotografies que possiblement formaven un grup originàriament, en altres agrupacions finals (és el cas de fotografies identificades amb un mateix segell o inscripció, com “J.S.” o “I. López Editor”).

Els casos en que hi ha dades sobre possibles donants de les fotografies de la col•lecció són els següents:


  • Teresa Morera, amb número de donació 127 i 82 fotografies donades segons el registre de donatius. S’han localitzat diversos paquets de fotografies a l’exterior dels quals hi havia retolat “27”, que es creu que deuen correspondre al número 127 i que aplega 61 unitats. Afecta a les peces amb número d’ordre inicial 1 a 73.


  • Germanes Tomàs Farell, amb número 90 bis i 329 fotografies segons el registre de donatius. En paquets retolats amb aquest número se n'han trobat 235 i afecta als registres amb número d’ordre inicial 74 a 319.


  • Francisca Lleó de Puiguriguer, amb número 98 i 11 fotografies segons el registre de donatius. S’ha localitzat un paquet retolat amb “98” i el nom de Francisca Lleó de Puiguriguer, amb el mateix nombre de fotografies. Probablement, doncs, es pot afirmar aquesta atribució de donant, que afecta als registres amb número d’ordre inicial 320 a 330.

Immediate source of acquisition or transfer

El conjunt de fotografies procedeix de donacions rebudes pel Museu Tèxtil de Barcelona des de la dècada dels 6o fins a l'actualitat. Mitjançant el llibre de registre de donacions i adquisicions del Museu Tèxtil tenim notícia de quatre donacions: de les germanes Tomás Farell (número de registre 90 bis, 27 de març de 1965), Francisca Lleó de Puiguriguer (número de registre 98, 2 de desembre de 1967), Montserrat Buyé (número de registre 113, febrer de 1974) i Teresa Morera (número de registre 127, novembre de 1976). En total comprenen 437 fotografies, que representen només una part del total de 608 fotografies soltes.

Content and structure area

Scope and content

Conjunt de fotografies d'estudi, majoritàriament retrats de la tipologia targeta de visita, del període comprès entre la segona meitat del segle XIX fins els anys 30 del segle XX. Aquest format, patentat pel fotògraf francès André Adolphe Eugène Disdéri, va ser molt popular en la segona meitat del segle XIX, instaurant com a pràctica social la seva realització, intercanvi i col·lecció. Destaca la presència de dotze fotomuntatges amb imatges de personalitats famoses en l'època, corresponents a una època molt primerenca de la fotografia, en què no era massa habitual aquest format. És remarcable també la presència del segell d'un editor (I. López) en algunes fotografies, com és el cas dels fotomuntatges o les fotografies de personatges famosos de l'època.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Originàriament, les fotografies estaven agrupades en paquets, el criteri de formació dels quals sembla ser que era el donant i una classificació segons el tipus de persones retratades (homes, dones i nens). Atesa la dificultat en l’atribució del nom dels donants s’ha creat una classificació nova, en base al tipus de persona retratada, la ubicació geogràfica del fotògraf i el nom del fotògraf.

Les fotografies han estat descrites a nivell d’unitat documental simple i s’han format unitats compostes quan s’ha identificat una única sessió de retrat amb la mateixa persona o quan existeixen diversos exemplars procedents d’un mateix negatiu.

Pel que fa als codis d’identificació de les peces, es va assignar un primer identificador correlatiu seguint l'ordre de les agrupacions originals en que es va trobar instal•lada la col•lecció. Aquest codi s’ha conservat en el camp “Identificador alternatiu”, amb l'etiqueta "Número ordre inicial", i ha de permetre reconstruir l’ordre original. La ubicació original de cada fotografia dins d'una agrupació original s'indica en el camp "Notes". Un cop classificades i descrites les peces, s’ha atribuït un altre codi definitiu seguint l’ordenació marcada per la classificació. Aquest codi és el que apareix en el camp "Identificador".

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • German
  • English
  • Catalan
  • Spanish
  • French
  • Italian

Script of material

  • Latin

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

AMDB

Rules and/or conventions used

Status

Final

Level of detail

Full

Dates of creation revision deletion

Language(s)

Script(s)

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places

Physical storage

  • Caixa material fotogràfic: FTV0009
  • Caixa material fotogràfic: FTV0010
  • Caixa material fotogràfic: FTV0011
  • Caixa material fotogràfic: FTV0012
  • Caixa material fotogràfic: FTV0008, carpeta 014-069
  • Arxivador A4: FTA0005, carpeta 06, subcarpeta 01-15
  • Arxivador A4: FTA0005, carpeta 06, subcarpeta 17
  • Caixa GF: FTM0004, carpeta 01-02
  • Caixa GF: FTM0004, carpeta 04-06
  • Caixa GF: FTM0004, carpeta 10-11