Mostrando 8 resultados

Descripción archivística
Sólo las descripciones de nivel superior
Imprimir vista previa Ver :

8 resultados con objetos digitales Muestra los resultados con objetos digitales

Rigalt, Granell i Cía.

  • ES ES MDB 3-401
  • Fondo
  • 1850 / 1984

El fons Rigalt i Granell comprèn la producció documental generada per l’activitat del taller de vitralleria constituït per diferents membres de les famílies Rigalt i Granell, des de la seva creació el 1890 fins al seu tancament el 1984. A més, aplega documents de la família Granell, especialment del mestre d’obres Jeroni Granell i Mundet i el seu fill, l’arquitecte Jeroni F. Granell i Manresa.

Una part petita del fons correspon a les activitats de gestió del taller, amb una documentació molt escassa i sense seqüències continues. Abasta fonamentalment la gestió econòmica, amb alguns esborranys d’informació comptable i de facturació i uns llibres de registre de comandes, que comencen a partir de 1942. La gestió comercial té més entitat, amb l’existència d’un bon nombre de mostraris fotogràfics o impresos, que abracen diferents èpoques i permeten conèixer l’abast de la seva presència al mercat.

El gruix del fons correspon al material gràfic relacionat amb la realització dels projectes de vitralls: esbossos, dibuixos i fotografies. Amb uns 3.700 dibuixos i unes 2.300 fotografies, aquestes tipologies donen compte de l’extensa activitat portada a terme pel taller, i permeten resseguir les tècniques de fabricació, els estils artístics, els motius iconogràfics o els tipus d’edificis als que anaven destinats els vitralls. Malgrat l'absència d’informació de gestió sobre el destí final dels dibuixos projectats, el seu volum i ampli abast cronològic donen testimoni de la presència i característiques del vitrall decoratiu al llarg de tot un segle, i són una font per a l'atribució de l’autoria de vitralls efectivament realitzats.

És destacable també la presència en el fons d’un important conjunt de recursos informatius de suport per a l’activitat del taller: està format per llibres de làmines i repertoris de models i motius, tant nacionals com estrangers, o fotografies de projectes. En gran part les làmines estan disgregades de la seva publicació original i ens han arribat només els fulls solts. Tanmateix constitueixen també una font valuosa per a resseguir les influències rebudes i la procedència dels models emprats.

Casa Rigalt i Granell

Casa Joan Busquets

  • ES ES MDB 3-405
  • Fondo
  • 1753 / 1982

El fons conté la documentació generada en el decurs de l’activitat del taller d’ebenisteria i botiga de mobles Casa Busquets, des de la seva formació fins el seu tancament, així com documents personals i familiars dels membres de la família.

La part majoritària és la composta per la documentació generada per l'activitat de l’empresa. Inclou un bloc de documents relacionats amb la gestió administrativa i comptable del taller, que cobreix només algunes dècades del segle XX, i permet reconstruir aspectes com els canvis societaris, els moviments econòmics o la clientela de l’empresa. Una sèrie de gran rellevància en quant a volum i contingut informatiu és la constituïda pel mostrari fotogràfic que recull la producció de mobles de la Casa Busquets, amb unes 1.800 imatges. Aquest mostrari ofereix un testimoni fidedigne de la producció del taller i el seu llarg abast temporal permet estudiar l’evolució estilística i el consum de mobles de manera contínua durant un ampli període. És remarcable l’existència de 86 plànols de construcció de mobles, alguns d’ells aquarel·lats i a escala 1:1.

Així mateix, el fons conté una secció de documents de la família Busquets que abasta un període que va des de mitjans del segle XVIII fins a la meitat del segle XX. Comprèn fonamentalment documents relacionats amb la gestió del patrimoni de la família, actes notarials i fotografies familiars.

En el fons apareix representada també l’activitat de la Sala d’Exposicions Busquets, amb documents que fan referència a les obres pictòriques exposades.

Casa Joan Busquets

Litografia F. y R. Bastard

  • ES ES MDB 3-406
  • Fondo
  • predomina 1940 / 1970

El fons de la impremta Litografía F. & R. Bastard comprèn la documentació generada com a resultat de la seva activitat com a indústria gràfica. Conté, fonamentalment, dos tipus de documents: d'una banda un conjunt de mostres de producte final realitzat per la impremta, que suposadament servien com a mostrari per als clients o com a arxiu de feines realitzades. D'altra banda, una sèrie d'expedients de producció d'encàrrecs, composts per la comanda on s'inclouen les dades tècniques per portar-la a terme, juntament amb la mostra del treball imprès.

El període abastat és, majoritàriament, el comprés entre les dècades dels quaranta i els seixanta del segle XX i únicament existeixen testimonis aïllats de la seva activitat anterior. La tipologia principal de documents realitzats per la Litografia Bastard són els impresos comercials, és a dir, elements utilitzats per a la presentació, l'envàs o la venda de productes comercials, impresos utilitzats per a la gestió administrativa o comptable i els lligats a les relacions socials. La tipologia més nombrosa en el fons és la dels elements gràfics utilitzats com a envàs o etiquetat de productes comercials, destacant els destinats a productes de confecció i a productes de perfumeria. A més, inclou, en menor nombre, productes de papereria administrativa, impresos socials i material publicitari.

A partir de les mostres impreses es pot obtenir un testimoni de les tendències en la gràfica comercial i les tècniques publicitàries utilitzades al país durant el període abastat per la documentació. Complementàriament, els expedients de producció permeten l'apropament a diferents aspectes al voltant de les arts gràfiques, com les tècniques emprades i la manera d'organitzar internament el treball dins d'una impremta.

Litografia F. y R. Bastard

Col·lecció de fotografia antiga del Museu del Disseny de Barcelona

  • ES ES MDB C-01
  • Col·lecció
  • [entre 1850 i 1981]

La col·lecció de fotografia antiga del Museu del Disseny comprèn fotografies de gènere costumista i, majoritàriament, retrats. Es tracta de retrats d’estudi de fotògrafs diversos, molts d’ells individuals, de dones, homes i nens, la majoria dels quals són anònims. El format que té més presencia és la targeta de visita, encara que també hi ha exemplars de targeta cabinet, boudoir i imperial.|Aproximadament 600 fotografies ens han arribat com a exemplars solts i unes 200 estaven instal·lades en dos àlbums. Els àlbums són un bon exemple de col·lecció d'aquesta tipologia de document gràfic, molt comú en la segona meitat del segle XIX fins a la segona dècada del segle XX.

Majoritàriament, les imatges estan fetes per fotògrafs establerts a Barcelona, principalment dels estudis Fotografia Española, Rovira y Durán, Napoleon, Pujada y Compañía i Gustavo Larauza. N’hi ha també procedents d’altres indrets d'Espanya i de la resta d’Europa. Cal destacar l’existència de fotomuntatges, coneguts com a mosaics, obra d’André Disdéri.

Museu Tèxtil i d'Indumentària

Antoni Badrinas

  • ES ES MDB 3-404
  • Fondo
  • 1903 / 1964

El fons comprèn la documentació generada per Antoni Badrinas en la seva activitat com a moblista i decorador.

Com a moblista, inclou dues tipologies principals de documents: un conjunt de 1.339 dibuixos, fonamentalment d’esbossos de mobles i projectes de decoració, i 451 fotografies de les seves realitzacions.

Els dibuixos constitueixen els esbossos preparatoris per a la creació de mobles. Contenen la vista a escala del moble amb els seus detalls i, en alguns casos, informació contextual, com el nom del client, el material emprat, les mides o el seu lloc d’ubicació. La tipologia de mobles és molt variada i abraça, principalment, mobles d’encabiment (armaris, aparadors, bufets, vitrines, tocadors, calaixeres) i altres, com llibreries, escriptoris, llits, taules i seients. En petita quantitat, inclou també projectes de decoració d’interiors, elements d’exposició com estands, elements decoratius o objectes religiosos.

Pel que fa a les fotografies, contenen imatges de mobles i projectes de decoració, i permeten conèixer quins projectes van ser realitzats finalment i la seva aparença i característiques.

El fons aplega també testimonis de la participació d’Antoni Badrinas en diverses mostres i exposicions, tant nacionals com internacionals. És el cas de l'Exposició Internacional d'Arts Decoratives de París del 1925, l'Exposición Nacional de Artes Decorativas de Madrid el 1947 i l’exposició "Pro Dignificación del Hogar Popular" organitzada pel FAD el 1954.

El fons es completa amb escassos testimonis de la seva presència pública, que documenten aspectes com la seva relació amb el FAD, els premis obtinguts o la repercussió de les seves creacions.

Badrinas, Antoni, 1882-1969

Família Bertrand Serra

  • ES ES MDB 3-433
  • Fondo
  • 1881 / 1929

El fons comprèn un conjunt de fotografies de la família Bertrand Serra, que mostren les activitats i vida social d'Eusebio Bertrand i Serra i d'alguns membres de la seva família. Consta de dos àlbums amb fotografies instal·lades en ells i un conjunt de fotografies soltes. Les imatges contenen el testimoni d'actes institucionals al voltant de l'activitat empresarial i política d'Eusebio Bertrand Serra, com la visita del Rei Alfons XIII a la fàbrica del Remei de Manresa o una reunió del Sometent del Pla de Barcelona. El gruix de les imatges correspon, però, a la pràctica de diverses modalitats esportives a les que Eusebio Bertrand Serra n'era aficionat. Un bon nombre d'elles estan relacionades amb la pràctica de l'equitació, amb les competicions en les que participava, i sovint organitzava, que eren també actes socials; també és destacable l'activitat de navegació a vela. Així mateix apareixen imatges de la seva dedicació a l'automobilisme, tant de les demostracions de la seva firma Automóvil Salón, com de competicions esportives en les que participava. El fons es completa amb imatges del funcionament de l'explotació agrícola de La Ricarda i algunes instantànies de membres de la família i celebracions familiars.

Bertrand Serra (família)

Fons André Ricard

  • ES ES MDB 3-449
  • Fondo
  • 1944 / 2015

El fons comprèn principalment documents textuals, plànols i fotografies dels dissenys portats a terme per André Ricard al llarg de la seva trajectòria professional.

Una part de la documentació està relacionada amb la vesant més personal de l’autor. Es conserven testimonis d’una empresa fictícia de disseny de joguines que va crear amb uns amics en edat escolar, o bé, dibuixos de la seva etapa de formació, com per exemple, els figurins i propostes per als estands d’una empresa de transports, que poden considerar-se les seves primeres passes en el món del disseny.

També és rellevant la correspondència mantinguda amb Raymond Loewy, així com informació sobre conferències, seminaris, llibres i exposicions en què va participar o bé en què Ricard va ser homenatjat.

El gruix de la documentació, però, està relacionada amb la seva activitat com a dissenyador. En aquest sentit, la quantitat de diapositives i fotografies (en format digital) que integren el fons són una mostra ben significativa de la prolífica trajectòria professional de l’autor. Principalment són fotografies de producte, però també hi ha plànols dels dissenys més coneguts de Ricard, així com renders i plànols generats informàticament dels productes més moderns.

Cal destacar, també, la documentació relacionada amb la Torxa Olímpica de Barcelona ’92 ja que inclou dibuixos, esbossos, plànols i fotografies que mostren tot el procés creatiu i de disseny d’una de les obres més emblemàtiques d’André Ricard. En aquest mateix sentit, també hi ha documentació relacionada amb altres projectes del moviment olímpic, com els vinculats al Museu Olímpic de Lausana, o el disseny del Testimoni Olímpic de Londres 2012.

També hi ha una nombrosa col·lecció de fotografies en format digital que fan referència a la seva activitat pública: presentacions, congressos, homenatges, exposicions i participació en tota mena d’actes, que arriba fins el 2015.

Finalment, el fons integra un exhaustiu recull d’articles, entrevistes, reportatges, notes de premsa i notícies recopilat per André Ricard, relacionades amb la seva trajectòria professional.

Ricard, André, 1929-

Editorial Montaner y Simón

  • ES ES MDB 3-440
  • Fondo
  • 1867-11 / 1948-10-31

El fons recull documentació generada per l’editorial Montaner y Simón corresponent a la seva gestió comptable durant el període 1867-1948. Inclou trenta-set llibres comptables que comprenen vint-i-un llibres diari, tretze llibres majors, dos registres de girs bancaris i un diari de caixa.

Montaner y Simón