Plànol a escala 1:2 amb cotes de prestatge en dues possibles llargades i versió de 24 cm de profunditat. Es tracta dels prestatges metàl·lics per les linies paral·leles que indiquen els plegats de la xapa que es veuen en el dibuix del perfil.
Còpia de plànol amb cotes a escala 1:5 de l'alçat, la planta i el perfil d'una prestatgeria Tria 24 d'un sol cos. Detall de l'entrega entre el prestatge i la fixació del muntant de la prestatgeria. S'indiquen materials i acabats.
Croquis de perspectiva explosionada de l'armari per a la prestatgeria Tria 36, on es mostra el sistema d'assamblatge de les parts, amb correccions fetes a llapis d'algun detalls. Els primers complements incorporats a la prestatgeria van sortir al mercat l'any 1998.
Imatge de la prestatgeria Tria 24, muntants cromats i prestatges de fusta. Es mostren diferents opcions de col·locació de prestatges, un dels elements diferenciadors d'aquest disseny. Apareix Josep Maria Tremoleda, un dels seus dissenyadors.
Imatge parcial de la prestatgeria Tria amb llibres i objectes diversos. Els prestatges són metàl·lics i es pot apreciar la versatilitat del disseny gràcies a les diferents alçades a les que es poden ubicar.
Imatge parcial de la prestatgeria Tria 24. Es tracta de la versió amb prestatges metàl·lics de color vermell, groc i gris. La fotografia mostra la versatilitat del producte pel que fa a la col·locació dels prestatges que permet utilitzar la prestatgeria per a llibres de diferents alçades.
Fotografia d'un interior amb la prestatgeria Tria 24 de paret amb prestatges de fusta. Es veu l'ús d'alguns prestatges de fondària 36 sobre muntants de 24 per col·locar-hi el tocadiscs i els discs LP. Sobre la taula, el llum "La lune sous le chapeau" de Man Ray (1935) reeditada per Sirah el 1973.
Fotografia Polaroid del prototip del contenidor per a la prestatgeria Tria 36 combinant el blanc per al mòdul d'armari i prestatge-tapa superior i blau per al prestatge-base. Va ser el primer complement dissenyat per a la prestatgeria.
Anunci del SIDI a pàgina completa a la revista ON Diseño per anunciar la seva participació en la fira Mercado Puerta de Toledo a Madrid l'any 1989. A l'anunci apareixen les taules Anaconda de Vicent Martínez per a Punt Mobles, el Moble Samuro de Jaume Tresserra per a Tresserra Design, el llum de taula Blue BIrd de Josep Lluscà per a B.Lux i el disseny tèxtil Pezes de colores de Xavier Mariscal per a Marieta. El text explica que aquests tres dissenys van ser els seleccionats com els millors dins de les seves categories formades per altres dissenys també seleccionats per un jurat d'especialistes a la Fira del moble de València de 1989.
Pàgina interior d'un catàleg original del SIDI editat per a la Fira Construmat de Barcelona el 1991. A la fotografia apareix una imatge moble Samuro dissenyat per Jaume Tresserra el 1989 i editat per Tresserra Design.
Pàgina interior d'un catàleg original del SIDI editat per a la Fira Construmat de Barcelona el 1991. A la fotografia apareix una imatge frontal d'una composició de mobles de la sèrie Cubiform dissenyats per l'Estudi Blanc el 1988 i editats per Disform.
Fotografia a color de la tauleta Manthis en la versió de superfície d'acer inoxidable fotografiada al costat del sofà Helsinoor a l'estand de Perobell al SIDI de la fira de València de 1987.
Tres taules Manthis en la versió de sobre de fusta amb tres acabats diferents de color i en tres posicions d'alçada. La fotografia va ser presa a l'estand de Perobell al SIDI de la fira de València de 1987.
Pàgina interior d'un catàleg original del SIDI editat per a la Fira del moble de Milà i el Saló internacional de la il·luminació de 1989. A la fotografia apareix una imatge parcial d'una tauleta de centre del Sistema Elemental dissenyat per Pete Sans el 1986 i editat per Santa&Cole.
Pàgina interior d'un catàleg original del SIDI editat per a la Fira Construmat de Barcelona el 1991. A la fotografia apareix una imatge frontal d'un seient Manolete dissenyat per Alberto Lievore el 1988 i produït per Perobell.
Fotografia en blanc i negre on es veu frontalment el seient Manolete dissenyat per Alberto Lievore el 1988 i produït per l'empresa Perobell. La il·luminació ajuda a entendre el nom de la butaca i les fonts d'inspiració: el braç, el remat que recorda la montera i el peu que remet als tacons dels "bailaores" .
Fotografia en blanc i negre on apareix la figura humana de la marca de brandi portuguesa Sandeman que va servir d'inspiració a Alberto Lievore per al desenvolupament del disseny del seient Manolete.
Fotografia presa a l'estand de Perobell al SIDI de la Fira de València de 1989 on es veuen dues butaques Manolete amb dos colors diferents al costat de la versió sofà Manolete.
Fotografia presa a l'estand de Perobell al SIDI de la Fira de València de 1989 on es veuen dues butaques Manolete amb dos colors diferents de tapisseria al costat de la versió sofà Manolete.
Fotografia d'un full amb esbossos fets a tinta negra sobre paper amb possibilitats i estudi de volums i formes de la butaca Manolete. A la part inferior i acolorit en color vermell apareix la possibilitat de fer la butaca amb el braç en el costat oposat per tal de poder unir dues unitats per generar una unitat simètrica entre dues peces.
Fotografia a color d'un full amb esbossos fets amb tinta negra sobre paper on s'estudien diverses possibilitats formals per al desenvolupament de la cadira Rothko.
Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada de perfil. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada en escorç. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia a color de la cadira Rothko retratada en escorç. Es tracta d'un exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.
Fotografia a color on es veu parcialment la cadira Rothko. Es tracta d'un primer exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.
Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada frontalment. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia a color on es veu la cadira Rothko pel seu lateral. Amb aquest enquadrament podem observar com a les primeres unitats construïdes amb fusta corbada les potes posteriors són una peça a part a la que se superposa el seient. Aquest tret formal va canviar quan la cadira es va començar a produir amb Maderon integrant les potes en el mateix pla que el seient. Es tracta d'un primer exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.
Fotografia a color de la cadira Rothko retratada en escorç. Es tracta d'un primer exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.
Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada frontalment i en picat. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia a color de la cadira Rothko retratada frontalment. Es tracta d'un primer exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.
Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada en picat on es pot veure l'encaix en forma de semicercle entre la peça que conformava el respatller i la que conformava les potes davanteres i el seient. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia a color del prototip de la taula Rothko desenvolupada simultàniament a la cadira Rothko per a l'equipament del bar que els va donar el nom. Es tracta d'una tauleta de superfície circular i pota central troncocònica que s'encaixa en una secció de pota i base també circular metàl·liques. Per el bar Rothko els sobres finalment van ser quadrats.
Fotografia d'un prototip de la cadira Rothko durant el procés de treball de modelatge del volum. Podem observar la falta d'una de les potes frontals i la cadira recolzada sobre un peu provisional.
Fotografia del prototip de la taula Rothko amb una cafetera disposada al centre de la superfície. Es tracta d'una tauleta de superfície circular i pota central troncocònica que s'encaixa en una secció de pota i base també circular metàl·liques. Les realitzades per al bar Rohtko finalment es van fer amb el sobre quadrat.
Fotografia a color d'un prototip de la cadira Rothko durant el procés de treball de modelatge del volum que hauria de conformar la cadira. Podem veure la falta d'una de les potes frontals i la cadira recolzada sobre un peu provisional. Els reposabraços tan característics d'aquest model encara no tenen la forma definida posteriorment. Podria tractar-se d'un prototip en resina previ a la primera prova en fusta corbada. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.
Fotografia d'un prototip de la cadira i la taula Rothko. Es tracta d'un prototip inicial fet amb fusta en el que podem veure com les potes són un element independent al seient. Posteriorment canviaran per sortir del mateix seient cap a terra. També es pot veure que els reposabraços tan característics d'aquest model encara no tenen la forma definitiva.
Fotografía de un prototipo de la silla Rothko durante el proceso de trabajo. Se observa la falta de las patas del lado derecho y cómo la silla se sostiene sobre un pie provisional. El reposa brazos característico de la silla todavía no tiene la forma definitiva. Se trata de un prototipo en resina, previo a las pruebas en madera curvada. La fotografía se tomó en la terraza del estudio del grupo Berenguer integrado por Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat y Norberto Chaves y que posteriormente pasó a ser la sede del estudio Lievore Altherr Molina.
Fotografia on es pot veure una prova de forma i volum del seient, el respatller i els braços de la cadira Rothko. Possiblement es tracta d'un volum generat amb cartó retallat i moldejat a mà. Es tracta d'un estadi de la cadira on encara els braços són més amples que en la versió definitiva.
Fotografia a color de la construcció d'un primer prototip de la cadira Rothko fotografiada posterior i lateralment. Es poden veure els diversos recursos i materials emprats per a l'obtenció de les formes i encaixos que s'estaven estudiant.
Fotografia a color de la construcció d'un primer prototip de la cadira Rothko fotografiada lateralment. Es poden veure les diferents unions entre les peces de fusta que conformen el conjunt que ja insinua una volumetria que remet a la forma definitiva que tindrà la cadira.
Fotografia a color de la construcció d'un primer prototip de la cadira Rothko fotografiat frontalment. Es poden veure els diversos materials emprats per estudiar el volum de la peça i es dedueix la contemplació d'incloure un seient entapissat i encoixinat que es desestimaria en el prototip final.
Fotografia a color de la construcció d'un primer prototip de la cadira Rothko fotografiada en escorç. Es poden veure els diversos recursos i materials emprats per a l'obtenció de les formes i encaixos que s'estaven estudiant.
Fotografia a color de la construcció d'un primer prototip de la cadira Rothko fotografiada en semi-picat. Es poden veure els diversos recursos i materials emprats per a l'obtenció de les formes i encaixos que s'estaven estudiant.
Fotografia on es pot veure lateralment una prova formal i volumétrica del seient, respatller i braços de la cadira Rothko. Possiblement es tracta d'un volum generat amb cartó retallat i modelat a mà.
Fotografia on es pot veure frontalment una prova formal i volumètrica del seient, el respatller i els braços de la cadira Rothko. Possiblement es tracta d'un volum generat amb una planxa metàl·lica retallada i modelada a mà.
Fotografia a color on es pot veure en picat una prova de forma del volum que hauria de conformar el seient, respatller i reposabraços de la cadira Rothko. Possiblement es tracta d'un volum generat amb una planxa metàl·lica retallada i modelada a mà.
Fotografia a color on es pot veure frontalment una prova de forma del volum que hauria de conformar el seient, respatller i reposabraços de la cadira Rothko. La peça està recolzada a terra sobre el dors del respatller. Possiblement es tracta d'un volum generat amb una planxa metàl·lica retallada i modelada a mà.
Fotografia on es veu a Alberto Lievore treballant sobre un model de la cadira Rothko al seu estudi de Barcelona. Amb els models es podia valorar el gruix i forma de les potes i també del respatller i els braços.
Fotografia on apareix un prototip de la cadira Rothko en construcció. Seient i respatller no són encara una sola peça sinó dues que superposades formen la cadira. Consta només de dues potes i està recolzada sobre la base d'una cadira d'oficina amb rodes. Formalment té similituds amb el model definitiu.
Fotografia a color on es veu a Alberto Lievore treballant sobre un prototip de la cadira Rothko construïda en fusta contraxapada sobre la qual s'estan fent correccions de formes i volums. El respatller i el seient es veuen subjectats amb serjants possiblement per consolidar la unió entre aquestes dues parts de la cadira.
Fotografia a color d'un prototip de cadira Rothko acabat i amb la superfície envernissada. L'adhesiu del seient ens indica que es tracta encara d'un prototip per l'advertencia de "carga maxima de 2 kg". Els volums i l'encaix entre el seient i el respatller són els definitius de la primera edició de la cadira en fusta contraxapada, tot i que tècnicament aquest exemplar no estava solucionat de forma definitiva.
Fotografia del seient i respatller de la cadira Rothko durant el procés de modelatge de formes i volums. La carcassa té correccions fetes amb cartolina negra enganxada amb cinta adhesiva sobre la base blanca i situada sobre una cadira nº3107 d'Arne Jacobsen.
Fotografia amb vista frontal de la part posterior de la cadira Rothko. Aquesta perspectiva permet veure la solució de les potes de darrere i el joc de formes que generen amb les .davanteres. Es tracta d'un model inicial ja que finalment la solució de les potes seria diferent
Fotografia a color de provatura d'apilabilitat a partir de tres prototips de cadira Rothko amb tres acabats de vernís diferents sobre la fusta contraxapada.
Fotografia a color d'un full amb esbossos fets amb bolígraf blau sobre paper amb diverses provatures de solucions formals per a dissenyar la cadira Rothko.
Fotografia on apareix Alberto Lievore assegut en un primitiu prototip de la cadira Rothko. Els volums i la forma dels reposabraços mostren una versió inicial de la cadira.
Fotografia d'una publicitat de l'empresa italiana Italcomma dedicada a la producció de cadires construïdes amb fusta de faig corbada. Aquest model clàssic de cadira de cafè o bar va ser el punt de partida per al disseny de la cadira Rothko. Un llarg procés de treball i estudi de les possibilitats, primer, de la fusta contraxapada corbada i, posteriorment, del Maderón.
Fotografia de l'interior del bar Rothko de Barcelona dissenyat per Alberto Lievore. Les cadires van ser dissenyades inicialment per aquest local i per això posteriorment es van comercialitzar sota aquest nom. Lievore va realitzar l'interiorisme del bar i el disseny del mobiliari i el llum de taula.
Fotografia a color d'un plànol inicial del procés de disseny de l'alçat frontal de la cadira Rothko. El plànol dibuixat i acolorit amb llapis sobre paper, mostra una versió primitiva de la cadira amb un forat a la part baixa del respatller.
Document on es mostra l'evolució del disseny de la cadira Rothko a través de dibuixos i una fotografia. A la part inferior dreta en anglès el text "La idea es va definint. El respatller i el seient es fusionen".
Còpia d'un fax amb dibuixos de la cadira Rothko i textos mecanografiats afegits en anglès on es tradueix el text original en eusquera en el que Lievore saluda a Ramon (possiblement treballador d'Indartu, empresa productora de la cadira) i la frase "espero no matarte a disgustos, pero dime que sí. Puede ser apilable...". Finalment la cadira va ser apilable però en molt poques unitats.
Còpia d'un fax amb fotografia de la cadira tipus Thonet que va ser el punt de partida per al disseny de la cadira Rothko i diversos esbossos de perfil i perspectiva de l'evolució del disseny fins a la proposta final que apareix explosionada amb les diverses peces que la componen.
Fotografia original a color de set tamborets Rothko sobre fons blau. Apareixen tamborets en dos acabats de color diferent, en negre i amb la fusta vermellosa. Aquest model de tamboret va ser dissenyat per Alberto Lievore a partir de la cadira Rothko per al bar que va donar nom al mobiliari.
Publicitat de l'empresa Indartu on es mostren dues vistes de la primera cadira Rothko i s'expliquen les característiques del producte i la possibilitat de diversos colors d'acabat de vernís i lacat.
Dibuix digital on apareix en negre el perfil exterior de la cadira Rothko i en vermell l'estructura interior metàl·lica sobre la qual s'aplicava la resina Maderón. El dibuix mostra les dues peces de la construcció de la cadira amb el respatller i les potes posteriors per una banda i el seient i les potes davanteres per una altra.
Dibuix en planta de la meitat d'una cadira Rothko. En llapis està traçat el perfil de la cadira i amb tinta negra el dibuix de costelles amb què s'estudiava la possibilitat d'una textura per al seient de la versió construïda amb Maderón que finalment es va desestimar.
Full original escrit i dibuixat a mà titulat Tramo-mueble. Sota el subtítol "asiento", un esquema d'alçat frontal del seient Cubica dissenyat per Antoni Bonamusa el 1965 i produït anys més tard per l'empresa Tramo. Apareixen unes anotacions en vermell on s'anoten els colors blanc, negre i vermell, l'interior del seient en negre i una correcció del dibuix on s'especifica que la inclinació del lateral de la peça sigui el mínim (possiblement el mínim necessari per desemmotllar la peça de polièster del motlle de fabricació). A sota, sota el subtítol "estanteria" un esquema d'un producte no identificat. A la part inferior del document amb tinta blava el segell de l'estudi Grup Bonamusa.