S'estan mostrant 179 resultats

Descripció arxivística
Museu del Disseny de Barcelona With digital objects
Vista prèvia d'impressió View:

Dossiers d'objectes de les col·leccions del Museu del Disseny de Barcelona

  • C-07
  • Col·lecció
  • ca. 1977 / [2015]

Col·lecció de dossiers aplegats pel Museu del Disseny de Barcelona, referents fonamentalment als productes existents en la col·lecció del museu. Contenen documentació relacionada amb la concepció, encàrrec i disseny dels objectes, la seva fabricació, comercialització, ús i projecció pública.

Museu del Disseny de Barcelona

Esbossos projecte butaca Manolete

Fotografia d'un full amb esbossos fets a tinta negra sobre paper amb possibilitats i estudi de volums i formes de la butaca Manolete. A la part inferior i acolorit en color vermell apareix la possibilitat de fer la butaca amb el braç en el costat oposat per tal de poder unir dues unitats per generar una unitat simètrica entre dues peces.

Fotografia prototip cadira Rothko.

Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada frontalment i en picat. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.

Fotografia prototip cadira Rothko.

Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada en picat on es pot veure l'encaix en forma de semicercle entre la peça que conformava el respatller i la que conformava les potes davanteres i el seient. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.

Fotografia prototip taula Rothko.

Fotografia del prototip de la taula Rothko amb una cafetera disposada al centre de la superfície. Es tracta d'una tauleta de superfície circular i pota central troncocònica que s'encaixa en una secció de pota i base també circular metàl·liques. Les realitzades per al bar Rohtko finalment es van fer amb el sobre quadrat.

Prospecte de l'empresa Italcomma

Fotografia d'una publicitat de l'empresa italiana Italcomma dedicada a la producció de cadires construïdes amb fusta de faig corbada. Aquest model clàssic de cadira de cafè o bar va ser el punt de partida per al disseny de la cadira Rothko. Un llarg procés de treball i estudi de les possibilitats, primer, de la fusta contraxapada corbada i, posteriorment, del Maderón.

Esbossos mobiliari

Full original escrit i dibuixat a mà titulat Tramo-mueble. Sota el subtítol "asiento", un esquema d'alçat frontal del seient Cubica dissenyat per Antoni Bonamusa el 1965 i produït anys més tard per l'empresa Tramo. Apareixen unes anotacions en vermell on s'anoten els colors blanc, negre i vermell, l'interior del seient en negre i una correcció del dibuix on s'especifica que la inclinació del lateral de la peça sigui el mínim (possiblement el mínim necessari per desemmotllar la peça de polièster del motlle de fabricació). A sota, sota el subtítol "estanteria" un esquema d'un producte no identificat. A la part inferior del document amb tinta blava el segell de l'estudi Grup Bonamusa.

Quatre fotografies de la paperera de platja anterior al model Bina.

Quatre fotografies amb diverses vistes de la paperera de platja usada per la Area Metropolitana de Barcelona. A dalt a l'esquerra es veu la paperera amb la tapa de tres accesos en color blau. A dalt a la dreta apareix la paperera fotografiada en picat sense la tapa ni bossa podent veure l'interior reomplert amb sorra. A baix a l'esquerra una vista de la paperera amb la tapa en color blanc. A baix a la dreta la paperera amb la tapa en color blanc mal encaixada sobre la base. Aquest fet va ser un dels aspectes a solucionar amb l'encàrrec d'un nou disseny de paperera, l'accés a l'interior d'aquesta es va condicionar a l'ús d'una clau que només disposaven els operaris de la neteja.

Recull de premsa on apareix publicat el llum de taula Gira

Articles de revistes i diaris on apareix publicada alguna menció al llum Gira. En aquest cas, article sobre disseny de Barcelona escrit per Suzanne Slesin i publicat obrint la secció Home (casa) del New York Times. Suzanne Slesin és una de les periodistes americanes més reputades especialitzada en disseny i que es va interessar especialment pel fenómen del disseny a Barcelona els anys 80.

Plànol de la Glaçonera Polar

Plànol de secció interior i d'alçat de la glaçonera Polar. El dibuix corresponent a la secció interior (esquerra) mostra l'encaix de la tapa i la base, per facilitar l'acció de servir els glaçons, a més de l'efecte generat per les boletes de porexpan amb què s'omple l'espai existent entre les parets que formen tant la tapa com el recipient. El porexpan s'utilitza per assolir l'aïllament tèrmic. A la dreta es pot veure el dibuix del perfil del volum exterior de l'objecte. Amb segell de l'Estudio Vinçon i indicació de materials. Escala 1:1. Estudio Vinçon estava integrat per Fernando Amat i Paco Bosch i es dedicava principalment a projectes d'interiorisme.

Fotografia d'un aparador de Vinçon dedicat a la glaçonera Polar

Aparador de Vinçon dedicat a la Glaçonera Polar, producte dissenyat per Fernando Amat i produït per Disform. El recurs del maniquí amb ulleres, mig amagat per una "muntanya" de caixes de la glaçonera, va causar un gran impacte i va fer que a la botiga es vengués molt bé. L'aparador, probablement, va ser dissenyat per el mateix Fernando Amat.

Disform. Novedades 1975. Catàleg

Catàleg de l'empresa Disform, editora de la glaçonera Polar, amb les novetats presentades el 1975. Disform es dedicava a l'edició de mobles, objectes i complements per a l'hàbitat. En el catàleg presenta com a novetat la glaçonera Polar de Fernando Amat. Descriu les seves principals característiques, que són els materials emprats (metacrilat i porexpan) i la seva transparència, que permet veure les petites esferes de porexpan, tret que representava un dels atractius del producte.

Esbossos Glaçonera Polar

Esbossos de secció de la planta i l'alçat de la glaçonera Polar. Apareix també un esbós en perspectiva i alçat del detall d'una altra possibilitat d'agafador amb un volum que sobresurt del cos de la glaçonera.
Es tracta de l'estudi per generar un perfil inferior asimètric, que crees en l'objecte una incisió per permetre'n la subjecció amb una mà mentre amb l'altre es podia accedir al contingut. Aquesta possibilitat es va desestimar per a la versió final en que el centre de la base quedava més endinsada que el perímetre, facilitant així la subjecció desitjada en qualsevol punt del perímetre de la glaçonera, sense quedar condicionats a una posició concreta.
Conté anotacions manuscrites i càlculs numèrics.

Fotografia de la prestatgeria Tria en un interior domèstic

Fotografia d'un interior amb la prestatgeria Tria 24 de paret amb prestatges de fusta. Es veu l'ús d'alguns prestatges de fondària 36 sobre muntants de 24 per col·locar-hi el tocadiscs i els discs LP. Sobre la taula, el llum "La lune sous le chapeau" de Man Ray (1935) reeditada per Sirah el 1973.

Fotografia prototip cadira Rothko.

Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada en escorç. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.

Fotografia prototip cadira Rothko.

Fotografia a color del prototip de la cadira Rothko retratada frontalment. Es tracta del prototip de treball realitzat en fusta tal com van ser les primeres unitats fabricades. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.

Fotografia de la primera cadira Rothko.

Fotografia a color on es veu la cadira Rothko pel seu lateral. Amb aquest enquadrament podem observar com a les primeres unitats construïdes amb fusta corbada les potes posteriors són una peça a part a la que se superposa el seient. Aquest tret formal va canviar quan la cadira es va començar a produir amb Maderon integrant les potes en el mateix pla que el seient. Es tracta d'un primer exemplar realitzat en fusta i envernissat en un to fosc, gairebé negre, tal com van ser les primeres unitats fabricades per al Bar Rothko.

Fotografia prototip cadira Rothko.

Fotografia a color d'un prototip de la cadira Rothko durant el procés de treball de modelatge del volum que hauria de conformar la cadira. Podem veure la falta d'una de les potes frontals i la cadira recolzada sobre un peu provisional. Els reposabraços tan característics d'aquest model encara no tenen la forma definida posteriorment. Podria tractar-se d'un prototip en resina previ a la primera prova en fusta corbada. La fotografia es va prendre al terrat de l'estudi Berenguer on treballaven Alberto Lievore, Jorge Pensi, Oriol Pibernat i Norberto Chavez i que anys després i fins a l'actualitat va passar a ser l'estudi Lievore Altherr Molina.

Fotografia del procés de modelatge de la cadira Rothko.

Fotografia a color on es veu a Alberto Lievore treballant sobre un prototip de la cadira Rothko construïda en fusta contraxapada sobre la qual s'estan fent correccions de formes i volums. El respatller i el seient es veuen subjectats amb serjants possiblement per consolidar la unió entre aquestes dues parts de la cadira.

Pàgina interior de catàleg de Ciervo Industrial

Pàgina interior impresa a color d'un catàleg original de l'empresa Ciervo Industrial. A la pàgina apareixen diversos productes de produïts per l'empresa, a la fotografia inferior esquerra podem veure la versió de taula en tres colors que es va fer a partir del cendrer de peu Delta, dissenyat per Antoni Bonamusa originalment per a l'estand de Fòrmica a l'Hogarotel de 1966 i que va rebre un premi Delta de plata aquell mateix any, i posteriorment produït i comercialitzat per Ciervo Industrial i posteriorment per Vilagrasa.

Fitxa de producte de l'arxiu d'Antoni Bonamusa

Fitxa original de registre de models i control de canvis de l'arxivador on Antoni Bonamusa organitzava els diversos dissenys que desenvolupava i, on anotava els canvis i millores a realitzar sobre els prototips o els primers tiratges per a la seva producció així com la data d'inici de producció d'aquests. Aquesta concretament pertany al cendrer de peu que produïa i comercialitzava Ciervo Industrial sota la referència 816 que Bonamusa va dissenyar originalment per a l'estand de Fòrmica de l'Hogarotel del 1967 i que va ser seleccionat pel jurat dels premis Delta d'aquell mateix any organitzats per l'ADI/FAD.

Pàgina interior de catàleg de Ciervo Industrial

Pàgina interior impresa a color d'un catàleg original de l'empresa Ciervo Industrial. A la fotografia superior esquerra apareix el cendrer de peu Delta de 1966 amb el distintiu del premi Delta de l'ADI/FAD, a les dues fotografies inferiors apareixen les versions de paperera i paraigüer dissenyats a partir del cendrer de peu Delta. A la fotografia superior dreta apareix el cendrer que Antoni Bonamusa va dissenyar originalment per a l'estand de Fòrmica a l'Hogaotel de 1967 que també va rebre un premi Delta de Plata el mateix any.

Fotografia del llum de taula Gira en un escriptori.

Fotografia d'estudi en blanc i negre del llum Gira amb pantalla en color gris. El llum està lleugerament inclinat cap a un llibre obert per mostrar que es tracta d'un llum apte per a escriptori. En el revers conté un segell humit amb la inscripció "114 Mobles i objectes per a la casa / Enric Granados 114 Barcelona"

Anunci de Mobles 114 a la revista MD: International Journal of Interior Furnishing and Design

Pàgina de la revista alemanya MD: International Journal of Interior Furnishing and Design on Mobles 114 va publicar un anunci del llum Gira, la taula Odeon i el cendrer de peu Krupa, posant l'èmfasi en l'eslogan "Els originals" en una clara referència a les còpies que es podien trobar al mercat del llum Gira i el cendrer Krupa.

Correspondència entre Fernando Amat i Artipresent.

Carta de Fernando Amat a l'empresa Artipresent, propietària de la marca Authentics, oferint la reedició de la glaçonera. Sota la marca Authentics es comercialitzava una àmplia gamma de productes de parament per a la llar de bon disseny i preus competitius. Aquests productes tenien molt bona acceptació a Vinçon, botiga de la qual Fernando Amat era propietari. És per això que Amat va pensar que un producte com la glaçonera podria ser del seu interès. Poc després de l'enviament d'aquesta carta es van produir canvis importants en l'empresa i va haver-hi un gir en la política de disseny i al cap de poc temps la marca Authentics va desaparèixer. La proposta no es va arribar mai a materialitzar.

Croquis en perspectiva explosionada de les peces de l'armari per a la prestatgeria Tria 36.

Croquis de perspectiva explosionada de l'armari per a la prestatgeria Tria 36, on es mostra el sistema d'assamblatge de les parts, amb correccions fetes a llapis d'algun detalls. Els primers complements incorporats a la prestatgeria van sortir al mercat l'any 1998.

Resultats 1 a 100 de 179