Museu del Disseny de Barcelona

Codi postal

Àrea de descripció

Història

El Museu del Disseny de Barcelona és el museu de les arts de l’objecte i del disseny, producte de la integració de les col•leccions del Museu de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i d’Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques de la ciutat. El denominador comú de totes col•leccions i entre l’ahir i l’avui és l’objecte i tot el que significa o ha significat i ha aportat: des de la seva concepció, creació i producció fins al seu ús segons el temps i la societat, tant en l’etapa artesana i preindustrial com en la industrial o la digital.

El museu conserva un fons de més de 70.000 objectes que tradicionalment s’han classificat sota la denominació d’arts decoratives o arts aplicades i que abracen des del segle iv aC fins a l’actualitat. Aquestes arts de l’objecte enllacen amb les col•leccions de disseny del segle XX —de producte, gràfic i de moda— d’una manera natural. La majoria són o han estat objectes propis de la vida quotidiana, personal o col•lectiva. Alhora, les col•leccions històriques d’arts decoratives es vinculen amb les denominades arts contemporànies d’autor, aquelles expressions artístiques que adopten tècniques tradicionals, com ara la ceràmica, el vidre o l’esmalt d’art.

El Museu del Disseny conserva un triple patrimoni:

• les col•leccions històriques d’arts decoratives (mobiliari, ceràmica, vidre, teixits, rellotges, papers pintats, papers de guarda…).
  • les col•leccions de disseny (de producte, gràfic i de moda).
  • les arts d’autor dels segles XX-XXI (ceràmica d’art, esmalt d’art, joia d’art…).

I, alhora, es proposa una reflexió crítica sobre quina ha de ser l’aportació real del disseny a la societat del segle XXI.

L’oferta expositiva del Museu del Disseny es concreta en quatre exposicions permanents de durada mitjana i una programació continua d’exposicions temporals. El Museu gestiona també les visites guiades del Pis-Museu de la Casa Bloc, Habitatge 1/11, símbol de l’arquitectura racionalista barcelonina (1932-1939), obra dels arquitectes Sert, Torres Clavé i Subirana.

El Museu del Disseny disposa d’un Centre de Documentació, amb més de 22.000 documents relacionats amb les arts de l’objecte i el disseny: llibres; revistes i material gràfic actual i antic; arxiu d’institucions, dissenyadors i empreses; bases de dades; llibres de tendències; eines professionals, catàlegs comercials, etc.

Context geogràfic i cultural

Mandats/Fonts d'autoritat

Estructura administrativa

Gestió documental i polítiques de....

Edificis

El museu té la seu a l’edifici Disseny Hub Barcelona, a la plaça de les Glòries de Barcelona, obra de l’equip d’arquitectes MBM (Martorell, Bohigas, Mackay, Capdevila i Gual), que el dissenyà expressament per conservar-hi, exposar-hi i difondre-hi les seves col•leccions.

Fons

Instruments de descripció, guies i publicacions

Àrea de condicions d'accés i ús

Horari d'obertura

De dimarts a diumenge, de 10 a 20 h
Tancat: 1 de gener, 1 de maig, 24 de juny i 25 de desembre, i dilluns (excepte festius)

Condicions d'accés i requeriments

Accessibilitat

Transports
Metro: línia 1, parada Glòries (la sortida «Av. Meridiana» des de l’andana central connecta amb l’ascensor)
Autobús: línies 7, 60, 92, 192 i H12
Tramvia: parada Glòries T4, T5 i T6

Exposicions permanents: Visites comentades en LSC i lectura labial, full de sala amb caracters grans en tinta i braille

Persones amb diversitat funcional visual: encaminaments als taulells d’informació i atenció al públic.

A la planta B, entrada pel carrer d’Àvila, l’encaminament guia cap a la maqueta tàctil que reprodueix l’edifici i el seu entorn, i un directori a la paret en Braille i macrocaràcters amb informació de les plantes del museu on són les exposicions permanents.

Programa de mà en Braille: taulells d’informació i atenció al públic als vestíbuls de les entrades per la plaça de les Glòries i el carrer d’Àvila.

Els dos taulells d’informació i atenció al públic disposen d’anell magnètic per atendre les persones que el necessitin.

Zona adaptada per a l’aproximació de persones usuàries de cadira de rodes.

La mobilitat horitzontal i vertical està garantida en tot l’edifici.

El Museu del Disseny posa al servei dels visitants dues cadires de rodes en préstec per a qui les sol•liciti.

Lavabos adaptats

Àrea de serveis als usuaris

Serveis per a la recerca

Serveis de reproducció de documents