Saurí Sirés, Antoni, 1871-1942

Forma autoritzada del nom

Saurí Sirés, Antoni, 1871-1942

Forma(es) paral·lela(es) del nom

Forma(es) normalitzada del nom, d'acord a altres regles

Altra(es) forma(es) del nom

Identificadors per a organismes

Àrea de descripció

Dates d'existència

1871-1942

Història

Antoni Saurí Sirés, fill de Bonaventura Saurí i Filomena Sirés, va néixer a Barcelona el 25 d’octubre de 1871.

La seva formació en dibuix i gravat litogràfic va començar a l’Escola Industrial de Barcelona. Després, va aprendre pintura al centre de formació artística Escola Llotja.

La seva vida professional va ser prolífica en totes les vessants. Com a dibuixant, va destacar pels dibuixos per a llibres, brodats, enquadernacions de llibres, diplomes, pergamins i ex-libris. Dels pergamins que va treballar, els més destacats són el que va signar el rei Alfons XIII l’any 1904 i els dos pergamins que el capítol de la Catedral de Barcelona va dedicar als germans Girona. Dels seus dibuixos, els de la col•lecció de trenta-un dibuixos que il•lustren l’obra de Francisco Darder i Llimona, titulada “El conejo, la liebre y el lepórido”, són els més representatius; també els dos dibuixos amb vistes de Toledo que va fer per al Cardenal Reig, amic seu, i que van ser exposats a la Exposición Regional de Bellas Artes de l’any 1928.

La quantitat de material gràfic que va produir va ser gran: etiquetes comercials, logotips i cartells, entre d'altres. Però Antoni Saurí és especialment conegut pels dissenys de rajoles i de paviments hidràulics; en va fer per a algunes de les empreses més prestigioses del panorama espanyol i català, com l’empresa de Cartagena Fábrica de Pavimentos Hidráulicos de José Boti i la casa Orsolà, Solà y Cia de Barcelona.

Va gaudir de gran prestigi com a tipògraf, impartint cursos i conferències. Les conferències més destacades són les d’epigrafia i letrística. Va col•laborar amb la revista “Las Artes del Libro” de Barcelona i amb la “Gaceta de Bellas Artes” de Madrid, i va treballar per a la “Fundición de José Iranzo” on va realitzar els tipus Cleopatra i Versales Saurí.

La seva activitat en associacions va ser molt intensa. Va ser membre de l’Institut Català de les Arts del Llibre, de la junta de Govern del Centre d’Arts Decoratives, que va ser precursora del Foment de les Arts Decoratives (FAD), entitat de la qual va ser membre. A més a més, va ser soci fundador del Saló de Barcelona i soci del Centre Excursionista de Catalunya. També va formar part de l’Ateneu Barcelonès i de la Unió d’Ex-libristes Ibèrics per a qui en va realitzar l’ex-libris de l’any 1922.

Antoni Saurí va participar en exposicions i congressos. El 1910 es va celebrar la Exposición Española de Artes e Industrias Decorativas i va formar part del comitè executiu d’aquesta exposició. L'any 1911 va ser membre del jurat del Primer Congreso Nacional de las Artes del Libro. Va morir el 13 de setembre 1942.

Llocs

Estatus jurídic

Funcions, ocupacions i activitats

Mandats/Fonts d'autoritat